Na poniższych zdjęciach widać efekt końcowy trzech lat doświadczeń w jeżdżeniu i konstruowaniu pojazdów dwukołowych jednośladowych.
Doświadczenia zaczęły się w roku 2009 kiedy w polskich sklepach, również internetowych, praktycznie nie było żadnego wyboru. Zaczęliśmy więc sami budować rower. W pierwszy dzień rozmontowaliśmy niepotrzebny już wtedy wózek. Codziennie lub co parę dni wyjeżdżała z garażu nowa wersja prototypu będąca wynikiem obserwacji jazdy na wersji poprzedniej. Coś jak prototypownia, warsztat mechaniczny, tor wyścigowy i pilot oblatywacz na stałym etacie.
Jak powinien wyglądać rower (jeździk) dla Małego Dziecka ? – link do artykułu.
Szybciutko najważniejsze trzy sprawy:
1. Zaczynamy jak najwcześniej czyli na przykład w wieku kiedy Dziecko zaczyna się samodzielnie przemieszczać. Raczkowanie mam na myśli oczywiście a nie bieganie. Możemy kupić Dziecku rower w wieku 6 miesięcy i postawić go przy ścianie wśród innych zabawek albo możemy kupić na pierwsze urodziny.
Jak przy każdym aspekcie rozwoju człowieka – nigdy nie jest zbyt późno ale im wcześniej tym lepiej.
2. Rower jest doskonałym narzędziem do ćwiczenia równowagi co jest bezpośrednio związane z rozwojem mózgu i jego funkcjonalności. Pamiętajcie, że Glenn Doman wydziela równowagę jako osobny element rozwoju ruchowego obok tzw. motoryki małej (chwyty, manipulacje palcami, pisanie) i tzw. motoryki dużej (chodzenie, bieganie, granie w piłkę). W naszej części globu nie ma takiego zwyczaju i przy rozwoju ruchowym mówimy tylko o motoryce małej i dużej. Pomińmy ten fakt milczeniem. Doman nie poświęca rowerowi uwagi, koncentruje się na pływaniu i ćwiczeniach gimnastycznych ale jest jedno zdanie w “HOW TO TEACH YOUR BABY TO BE PHYSICALLY SUPERB” (New York 2006), w którym wymienia wśród zabaw dziecięcych uwielbianych przez Dzieci i pracowników w IAHP bieganie, pływanie, gimnastykę, grę w piłkę i właśnie jeżdżenie na rowerze.
Przyczyna braku większego zainteresowania Domana rowerem jest według mnie banalnie prosta. Doman to rozwój Dziecka OD URODZENIA. Zarówno pływanie jak i ćwiczenia gimnastyczne śmiało możemy i powinniśmy stosować od PIERWSZEGO DNIA ŻYCIA a z rowerem tak się chyba nie da.
3. Jazdy na rowerze Dziecko uczy się tak samo jak wszystkiego innego i można z powodzeniem stosować wszystkie zasady wymieniane przez Glenna Domana przy nauce czytania i przez Shinichi Suzuki przy nauce gry na instrumencie. Szacunek, krótkie sesje, zadowolenie Dziecka i Rodzica jako nadrzędna zasada i tak dalej.
Pomijając takie szczegóły jak brak konieczności trzymania się barierki w autobusie, co dla większości Rodziców jest trudne nawet do wyobrażenia, tak wygląda bezpośredni efekt końcowy: