Glenn Doman przedstawia cz.1

Glenn Doman

Glenn Doman

Zapraszam do bezpośredniego obejrzenia i wysłuchania założyciela IAHP i głównego, aczkolwiek nie jedynego, Dobrego Ducha całej Cichej Rewolucji.

Video jest zaczerpnięte bezpośrednio z kanału IAHP.org na YouTube. Jest tam w tej chwili 51 filmów i będziemy je po kolei tłumaczyć na język polski. 5 z nich to osobiste przedstawienie Instytutu IAHP przez Glenna Domana. Poniżej pierwszy znich z polskimi napisami. Tłumaczenie Krzysztof Kwiecień.

Pod video, przy zielonym kółku, klikamy SELECT LANGUAGE i z listy wyklikujemy POLISH. Jeżeli po przejściu do opcji PEŁEN EKRAN albo OGLĄDAJ NA YOUTUBE nie widzicie napisów to oglądajcie tak jak video jest widoczne poniżej czyli bezpośrednio ze strony amara.org/en/videos.

A poniżej polski tekst z powyższego filmu.

Celem tego filmu jest przedstawienie rodzicom prac Instytutu Osiągania Ludzkiego Potencjału.
Instytut Osiągania Ludzkiego Potencjału jest grupą niedochodowych instytucji, służących Dzieciom i uczących rodziców na wszystkich kontynentach. Centrala Światowa mieści się w Filadelfii. Została założona w roku 1955 przez Glenna Domana.

[Glenn Doman, założyciel] Jeżeli poprosicie mnie o zawarcie w jednym zdaniu wszystkiego czego nauczyliśmy się przez ostatnie pół wieku to zdanie to brzmiałoby następująco: Wszystko co się tu działo przekonało nas, że każde nowo narodzone Dziecko, w chwili narodzin ma większą potencjalną inteligencję niż ta, którą Leonardo da Vinci kiedykolwiek wykorzystywał. Korzystam z przykładu Leonarda da Vinci bo jest to mój ulubiony geniusz. Uważam, że jesteśmy dużą grupą zwykłych ludzi, potem jest duża przerwa, potem obszar zarezerwowany dla geniuszy, potem jeszcze większa przestrzeń i w niej samotny Leonardo da Vinci. Mimo to jesteśmy przekonani, że każde nowo narodzone Dziecko ma większy potencjał niż on kiedykolwiek wykorzystał.
Proces edukacji zaczyna się w wieku sześciu lat ale proces uczenia się zaczyna się w momencie narodzin. Można nauczyć niemowlaka absolutnie wszystkiego, co jesteśmy w stanie przedstawić mu w szczery, zgodny z prawdą i radosny sposób.

[Instytut Osiągania Ludzkiego Potencjału.]
Jeżeli chcecie poznać najlepszy cytat dotyczący Dzieci i geniuszu jaki Dzieci naturalnie dziedziczą powinniście szukać autorów takiego cytatu wśród geniuszy. Buckminster Fuller może być dobrym przykładem. Bucky powiedział, że wszystkie Dzieci rodzą się genialne a my spędzamy pierwsze 6 lat ich życia na ich odgeniuszaniu.

W imieniu całej załogi chciałbym powitać was w Instytucie Osiągania Ludzkiego Potencjału. Witamy was jak pierwsze kwiaty na wiosnę. Przed wami było tu już 40 tysięcy rodziców, Tutaj w Instytucie spędziliśmy już połowę wieku studiując rolę inteligencji, badając czym jest inteligencja, skąd pochodzi i czy jest genetyczna czy raczej środowiskowa. Badaliśmy te sprawy w odniesieniu do ludzi, od początku ludzkości, miliony lat temu, od czasów Australopiteka aż do czasów dzisiejszych z najlepszymi antropologami świata. Studiowaliśmy je zwłaszcza w odniesieniu do małych Dzieci poczynając od ich pierwszego dnia życia.
Żyliśmy na pustyni Kalahari z Dziećmi Buszmenów. Widzieliśmy jak się rodzą i jak się rozwijają. Żyliśmy na terytorium Xingu w Brazylii wśród plemion uważanych za najprymitywniejsze na świecie i widzieliśmy jak ich Dzieci się rodzą i jak się rozwijają. Prowadziliśmy też obserwacje w Arktyce, gdzie temperatury sięgają 55 stopni poniżej zera. I tam też widzieliśmy jak rodzą się Dzieci i jak się rozwijają. Szukaliśmy wpływów, sprawiających, że inteligencja jest wyższa lub też niższa.

Każdy z nas lubi myśleć, że jest dobry w robieniu czegoś. Wiem jak robić to czy tamto. I oczywiście jest to ważne ale chciałbym zasugerować, żebyście zwrócili szczególną uwagę wsłuchując się w „dlaczego”. Ponieważ jeżeli uczycie się tylko „jak” wasza wiedza zmniejsza się kiedy z czasem zapominacie. Jeżeli rozumiecie „dlaczego” robicie to co robicie z waszymi Dziećmi, to wasza wiedza będzie z czasem rosła.

[Deborah Phillips z córką Catherine – 4 lata]
[Mama] Jaki ma piękny ogon?!
[Dziewczynka] Taaak.
[Mama] Jak jeszcze można nazwać te pióra?
[Dziewczynka] Pawie oczka.
[Mama] Pawie oczka.
[Dziewczynka] Ptaki śpiewające i wiewiórki są typowym przykładem aktywnej natury kręgowców.
[Mama] Oto one. Dwójka małych, aktywnych kręgowców. Ptak śpiewający i wiewiórka.
[Dziewczynka] Afrykańska mamba zabija swoją ofiarę trującym jadem. Żyje w piaskach Sahary.
[Mama] Oto ona. Spójrz na zielona mambę.

[Glenn Doman] Jeżeli spytacie przeciętnego dorosłego jakie są trzyletnie Dzieci są duże szanse, że odpowie „Cóż, to małe zabawne istotki kochające ponad wszystko zabawy w rodzaju kosi kosi łapki.” To nonsens. Dzieci wolałyby raczej uczyć się niż robić cokolwiek innego. Ale spróbujmy dać im wybór. Żebyśmy mogli udowodnić, że mamy rację. Damy Dzieciom wybór pomiędzy grą w kosi kosi a samotnym uwięzieniem w kojcu. I Dzieci wybiorą … kosi kosi. Mówimy wtedy – widzicie, one uwielbiają kosi kosi. Często o tym myślę, kiedy widzę amerykańskich dyplomatów więzionych poza własnym krajem, skutych, z zawiązanymi oczami, kiedy mają przykute do krzesła ręce tak, żeby nie mogli się ruszać. Jestem pewien, że gdybyście ich spytali czy nie woleliby raczej pobawić się w kosi kosi? Wszyscy oni powiedzieliby „tak, wolę bawić się w kosi kosi, zdejmijcie nam kajdanki, i zabierzcie te opaski na oczy”. Ale jeżeli użyjemy tego argumentu do przekonywania, że dyplomaci niczego tak nie kochają jak gry w kosi kosi to widzimy od razu jakie to głupie. Jeżeli dasz Dziecku wybór pomiędzy grą w kosi kosi i uczeniem się greki to ze stuprocentową pewnością Dziecko wybierze naukę greki. Dlaczego ? To czego Dzieci chcą najbardziej na Świecie to uwaga dorosłych. Całkowita nie dzielona z nikim uwaga dorosłych. A za pełną uwagę dorosłego Dziecko odda wszystko. Kiedy Dzieci mają taką możliwość, zawsze najpierw wybiorą Mamę. Na drugim miejscu wybierają Tatę. Jako trzeci wybór pojawia się każdy, kto obdarzy Dziecko swoją uwagą. Ponieważ w trakcie tego zaangażowania Dzieci się uczą.

[JoAnn Loeliger] To co program dał naszym Dzieciom, to spowodował, że patrzą one głębiej na otaczającą rzeczywistość. Zawsze chcą iść jeszcze o jeden krok dalej. Zadają pytania na różne tematy. Są bardzo utalentowane. Bardzo inteligentne. Ale są również bardzo skromne. Są po prostu normalnymi Dzieciakami.
[Burk Loeliger, 2 i pół roku] Wiedzą, że ich życie to laboratorium uczenia się.
[Mama, pokazując karty z kwiatami] Stokrotka. Kaktus. Rajski ptak. Gerbera.
[Chłopiec] Mama, ma na sobie mokre.
[Mama] Jest mokry. Tak, ma na płatkach krople deszczu. Zgadza się. To rosa. Gerbera.
[Chłopiec] Nie ma na sobie mokrego.
[Mama] To nie jest mokre. Masz rację. Zgadza się … i fasola.
Byłam w stanie nawiązać bardzo bliskie relacje z Dziećmi. Jako nauczyciel. Ale czasem odwracamy role i wtedy one stają się nauczycielami. I dobrze się przy tym bawimy zamieniając się rolami. Równolegle z tym, że program pozwala mi naprawdę lepiej poznać moje własne Dzieci i dobrze się z nimi bawić nauką dużo też dowiedziałam się o sobie, jeśli chodzi o moje możliwości bycia szczerym nauczycielem moich własnych Dzieci. Myślę, że jest to podstawa tego, że to wszystko działa.
[Mama czyta karty z japońskimi znakami]
Tak, to japoński!
[słowa przepisane fonetycznie i pewnie z błędami 🙂 ]
hon
gonibaku
detto
tokej
haszi
denua
[Chłopiec] denua
[Mama] Taaak!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *